Frits CFrits Criens (1949) is stadsdichter van de gemeente Leudal. Hij publiceert romans, dichtbundels, light verse, lied- en cabaretteksten en toneelstukken in ABN en het Haelens, een Limburgs dialect. Veel van zijn stadsgedichten zijn in de gemeente Leudal te vinden in openbare ruimtes en gebouwen. Daarnaast kom je zijn werk tegen in de boekhandel, literaire tijdschriften, bloemlezingen en op het internet. Regelmatig is hij te beluisteren op de radio. Het werk van Criens kenmerkt zich door een heldere vorm en begrijpelijke taal, waarbij humor en ernst voor hem onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Daarmee staat Frits Criens sterk in de traditie van de Romantiek.


Voordracht Light verse

Klik hier voor een voordracht.

Een roos vol splinters

De derde roman van Frits Criens vertelt het verhaal van Lieke Vallen die in een kil gezin volwassen moet worden. Iedereen is bezig met zijn eigen geheim en Lieke, de jongste, telt voor haar gevoel niet mee in het gezin. Als ze in 1976 op zeventienjarige leeftijd wordt verkracht, doen haar ouders alsof er niks is gebeurd. In haar gevecht om te overleven, komen de rafelranden van de familie Vallen langzaam bloot te liggen. Hoewel de hulpverlening faalt, lijkt Lieke  boven de problemen uit te groeien. Maar als ze verkering krijgt met Arjan en ze zich aan hem wil geven, krijgt het trauma van de verkrachting een nieuwe gezicht. De basis van Een roos vol splinters is een waar gebeurd verhaal. Of het nog goed komt met Lieke? Lees het boek, tot en met het ontroerende en zinderende slot.
Een roos vol splinters is te koop of te bestellen via de boekhandel. Verder via Bol.com en rechtstreeks via de uitgever
Wilt u een gesigneerd exemplaar met of zonder opdracht? Mail dan naar criensfrits@hotmailcom of bel 0475 - 594204. Prijs € 19,95.

Interview Roos vol splinters

Voor een uitgebreid interview met Frits Criens door Els Bruijnen over Een roos vol splinters, klik hier.

Overspel in Melick

Toneelgroep Melick heeft in maart vijf prachtige voorstellingen van Overspel, een vrolijke komedie van Frits Criens op de planken gebracht voor telkens een uitverkochte zaal.

Nederweert ontploft

Toneelvereniging De Krottepoffers uit Nederweert speelde onlangs met groot succes  8 volledig uitverkochte voorstellingen van Overspel, een vrolijke komedie van Frits Criens. Twee jaar eerder voerde de vereniging ook al Aangenaam ... Chantal op, het debuut van Frits Criens als toneelschrijver, 30 jaar geleden.

Kind van het Licht

Al jaren toert toneelgroep Spot-Licht uit Haelen door de provincie met Kind van het Licht. Dit Kerstspel heeft Frits Criens geschreven voor de club die hij dertig jaar geleden oprichtte. Deze eenakter volgt het bijbelverhaal redelijk getrouw waardoor de link naar hedendaagse problemen zichtbaar wordt.


Ventoux

In Vleugels op de Ventoux bezingen Frits Criens en Hans Manders in 58 sonnetten een fictieve wielerwedstrijd op de Mont Ventoux. Humor, spanning, sensatie, intriges, doping, bijgeloof, een heroïsch einde en een tragische held maken Vleugels op de Ventoux tot een must voor de wielerfan en de liefhebber van lichtvoetige poëzie.Vleugels op de Ventoux, uitgeverij Liverse, Dordrecht 2016. ISBN 978 94 91034 86 2. Prijs € 14,95. Klik hier

Spreekwoorden

Veel scholen in de gemeente Leudal hebben een schooltuin. Op initiatief van Guus Droesen en Frits Criens verzamelden tuinierende kinderen dialectspreekwoorden over de moestuin. Frits Criens voorzag ze van een toelichting en Marjo Peeters van ontwerpbureau M maakte er een vrolijk en mooi boekje van. De titel: Wieze kal äöver de haof, (wijze woorden over de tuin).

Vers van de molen

Leven van water en wind is een bundeling van alle veertien molengedichten die Frits Criens schreef als stadsdichter van Leudal. De sonnetten zijn door Jos Jeukendrup prachtig verluchtigd met aquarellen in kleur. Leven van Water en wind, uitgave Molenstichting Leudal/Projectgroep Molens Leudal 2015.
ISBN 987 90 822534 1 2. Prijs € 5,00.

Degenhard

Plezierdichter Ton Peters verleidde 24 collega's tot een bijdrage aan een ridderroman in estafettevorm, o.a. Ivo de Wijs, Marion Kool, Wietske Loebis, Rikkert Zuiderveld, Jaap van den Born, Quirien van Haelen, Paul Ilegems en ook Frits Criens. Peters schreef het eerste gedicht. Toenmalig Dichter des Vaderlands, Driek van Wissen nam het stokje over. Zo ontstond de zeer beeldende en fantasierijke ridderroman in versvorm, Degenhard. De prachtige kleurafbeeldingen zijn van Sam Peeters. Degenhard, uitgeverij Passage, Groningen 2016. ISBN 978 90 5452 322 2. Prijs € 22,50

Plofkip geplofd

Zo heet de nieuw bundel in wording met light verse van Frits Criens. Het werkje komt op een bijzondere manier tot stand. Zie hieronder.

Spannende uitdaging

Verzorg de totale vormgeving voor een nieuwe bundel met light verse van Frits Criens. Zo luidt de afsluitende opdracht voor 12 derdejaars studenten van de afdeling Mediavormgeving van Gilde opleiding in Roermond. Totaal betekent hier: Vormgeving van omslag en binnenwerk, lay out, typografie. Illustraties geïnspireerd door de gedichten waarbij tekst en beeld elkaar moeten versterken. Plus het opzetten van een originele presentatie van het boek aan pers en publiek. Elke student moet verder 1 gedicht verfilmen. Alles inclusief de financiële onderbouwing van het project. De docenten beoordelen elk werkstuk. Frits Criens kiest uiteindelijk welk ontwerp er als boek in de winkel komt te liggen.

En verder ...

Nieuw groots openluchtspel. In november 2019 zijn de dorpen rondom het Leudal 75 jaar bevrijd. Boerderij de Spik was in de oorlog een centrum van verzet. N.a.v. de bevrijding schreef Frits Criens  openluchtspel: Vossen van de Spik. Informatie volgt.

Uitgeverij Liverse, Dordrecht,  heeft een nieuwe bundel van Frits Criens in voorbereiding. Vreemde onthullingen! Oude meesterwerken voorzien van commentaar in een ollekebolleke

 

 

 

 

 

 

✧✧

Eindelijk, daar bent u!

 

 

 

 

Modertaal is terug

Modertaal is weer terug. Niet in Dagblad de Limburger helaas, maar
wel op deze site. Klik op het
Modertaallogo voor een
verse column.

Ook elke week deze verse column te op www.halloonline.nl

 

 

 

Vreemde onthullingen

Zojuist verschenen: VREEMDE ONTHULLINGEN. Frits Criens onderzoekt de gedachtewereld van personen (en dingen) op beroemde schilderijen. De opmerkelijkste vondsten zijn in een geestig ollekebolleke aan elk kunstwerk toegevoegd. Vreemde onthullingen is een spraakmakende en vrolijke bundel, ook door de liefdevolle opmaak van Inge Boulonois. Koop het boek hier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De man die een kip was

De man die een kip was is een tragikomische, kleine familiegeschiedenis. Tijdens de coronapandemie neemt het leven van Egidius Henne buiten zijn schuld een drastische wending. Zo raakt hij vlak voor de lockdown in Museum Beelden aan Zee in Scheveningen onder de indruk van het werk van Niki de Saint Phalle. Deze kunstenares roept een oude droom in hem wakker uit de tijd dat hij ontdekte dat er een vogel in hem schuilt. Die is het leven van Egidius met dwingende kracht gaan beheersen en wordt steeds meer onderdeel van zijn identiteit. Moeder Almatine denkt dat haar zoon bezeten is door de duivel. Haar trieste, ontroerende levensverhaal loopt als een tweede rode draad door de roman. Van lieverlee krijgt de lezer een beeld van hun bizarre moeder-zoonrelatie.

De man die een kip was Vervolg

DE MAN DIE EEN KIP WAS. Een pakkend verhaal, soms hilarisch, soms droogkomisch, soms schrijnend, waarin feiten en fictie rond de levens van moeder Almatine en zoon Egidius Henne de nieuwsgierigheid van de lezer blijven prikkelen. Bestellen? https://www.elikser.nl/de-man-die-een-kip-was.htm (geen verzendkosten). Of mail criensfrits@hotmail.com Ook verkrijgbaar in de boekhandel en via internet. Prijs € 21,50.

Vervolg 2 Recensie

Ineke Kempen

De man die een kip was.  De titel doet een hilarisch boek vermoeden, waarbij het vrolijke, kleurrijke beeld op de kaft en de zonnige achtergrond dit idee versterken. Het motto voor in het boek, een citaat van C. Buddingh’, stemt echter meteen tot nadenken: Het verlangen naar eenzaamheid is dikwijls een vorm van hoogmoed.

De hoofdpersoon is Egidius Henne, de man die denkt dat hij een kip is. Zijn achternaam is goed gekozen, daar zit de kip al in. Een grote rol in het boek is weggelegd voor zijn moeder, Almatine, haar trieste levensweg is een tweede rode draad die door het boek loopt. Gaandeweg krijgt de lezer meer inzicht in de relatie tussen moeder en zoon.

Het boek is ingedeeld in vier dagen, die het heden vormen en de dagen zijn weer verdeeld in hoofdstukken, die allemaal met een spreuk beginnen. De hoofdstukken meanderen als herinneringen van Egidius door zijn leven heen, zijn jeugd, zijn arbeidsverleden, zijn therapiesessies in verband met problemen op het werk, aangevuld met dromen en fantasieën (weergegeven in een ander lettertype), om dan weer terug te keren in het nu. Het duurde even voor ik dit doorhad en soms trad er een lichte verwarring bij me op, maar door de heldere, vlotte stijl van schrijven was er al snel het vertrouwen dat alles vanzelf wel duidelijk zou worden. Gewoon doorlezen. Er zit vaart in, het is intelligent en humoristisch en er zijn geen omslachtige uiteenzettingen, waardoor het licht verteerbaar is. De ingenieuze schrijfstijl en de opbouw van het boek geven het verhaal reliëf en blijven daardoor de nieuwsgierigheid van de lezer prikkelen.

Het verhaal meandert als een rivier van het leven door de tijd. Het stroomt en golft, wat het zeer levendig maakt. Frits weet zijn kennis van schilderkunst en literatuur, waaronder zijn eigen dichtkunst, op meesterlijke wijze te verpakken in het verhaal. Veel van de in het boek genoemde kunst en literatuur zijn op internet te vinden en geven het boek een extra gelaagdheid.

Het levensverhaal van moeder Almatine is schrijnend, maar de wijze waarop het verteld wordt, zorgt ervoor dat het niet als te zwaar aanvoelt. Het boek blijft heel goed in balans.

Almatine leerde geen vreugde en verdriet te ervaren en hetzelfde is het geval met haar zoon Egidius. Het patroon wordt doorgegeven van moeder op zoon. Egidius is sociaal behoorlijk gehandicapt, hij ziet zijn dorpsgenoten als eendimensionaal, hij houdt alleen van zichzelf en zijn moeder, maar van zichzelf het meest. Egidius zit helemaal in zijn eigen binnenwereld, er is een enorme afstandelijkheid in het contact met zijn medemensen, zelfs in de ontmoeting met een bijzonder aardige, behulpzame zigeuner die hem uit een lastige situatie redt. Er is niet alleen contactarmoede met zijn medemensen, door de afwezigheid van gevoelens heeft Egidius ook geen wezenlijk contact met zichzelf. Hij voelt zich nogal verheven boven al die anderen, die eendimensionalen, waarop hij veel kritiek heeft. Hij ziet elke splinter in de ogen van de anderen, maar de balk in zijn eigen oog ontgaat hem totaal. Hoeveel dimensies heeft Egidius? De vraag stellen is hem beantwoorden, om met zijn eigen woorden te spreken. Het meanderen door herinneringen, heden, verleden, dromen en fantasieën geeft gelaagdheid aan de leeservaring, maar brengt het ook extra lagen, groeiend inzicht en bewustzijn aan in Egidius? Hij lijkt door zijn starheid in zijn ontwikkeling te blijven steken als een naald in een kapotte plaat. Het beweeglijke van de verteltrant benadrukt de starheid van Egidius. Zijn naam betekent de jeugdige. Dit zou een compliment kunnen zijn voor iemand die jong van geest blijft, maar in het geval van Egidius zie ik het meer als een ontwikkelingsstoornis.

Waar komt die hoogmoed eigenlijk vandaan? Het is een compensatie, een overlevingsmechanisme om te kunnen omgaan met een schrijnende, allesomvattende eenzaamheid, een diepe onzekerheid en de pijn daarvan niet te hoeven voelen. Dit doet me terugkeren naar het motto voor in het boek: het verlangen naar eenzaamheid is dikwijls een vorm van hoogmoed. Het verlangen naar eenzaamheid komt voort uit onmacht om contact te maken en de hoogmoed maskeert een diepe existentiële pijn. Zoantropie, de aandoening waarbij mensen denken een dier te zijn, kan ontstaan door innerlijke conflicten of doorgemaakte trauma’s. Hierdoor kunnen veranderingen ontstaan in het gevoel van lichamelijke existentie en persoonlijke identiteit. Bij Egidius uit het zich in dwangkracht, hij klapwiekt met zijn armen als de vleugels van een kip en hij begint te tokken en te kakelen. Naarmate dit door de jaren heen steeds vaker voorkomt heeft hij ook de beleving dat hij veren krijgt en zijn gezicht verandert in dat van een kip. Het vertoonde dierlijke gedrag helpt om agressie, schuld- en schaamtegevoelens af te splitsen en te vermijden en zichzelf niet onder ogen te hoeven zien.

Egidius is zeer verweven met zijn moeder en wanneer hij na haar dood haar as uitstrooit in zijn eigen tuin, ontstaat er een diep verlangen in hem om opnieuw geboren te willen worden als een tabula rasa, een onbeschreven blad en met een schone lei een nieuw leven te leiden waarin zijn buitengewone genie als kunstenaar gestalte zal krijgen in wat hij noemt het Onbekende Nieuwe, waarvan hij de Creator is. Of hem dit lukt? Ik zal het niet verklappen, leest u dit vooral zelf in dit bijzondere boek, dat zeer geschikt is voor donkere, lange winterdagen, maar het ook goed zal doen in een zonnig vakantieoord in een gemakkelijke stoel onder de parasol.

Het beeld op de kaft is van Niki de Saint Phalle en staat in Duisburg. Het stelt een grote kleurrijke vogel voor die met uitgespreide vleugels rechtop staat. Om zijn hals de armen van een struise vrouw die haar benen om zijn middel geslagen heeft. Vrouw en vogel zijn met elkaar verbonden en de vogel lijkt van haar weg te willen vliegen om zich van haar te bevrijden. De vleugels zijn fonteinen waaruit het water, symbool voor het vrije, stromende leven, in grote bogen naar de hemel spuit.

Torna Cultura

Op zondag 21 november is Frits Criens de gastheer/presentator van Thorna Cultura in Zaal-restaurant Aod Thoear. Aanvang 14.30 u. Entree 6 euro. De gasten zijn de operazangeres en presentatrice Marjon Lambriks begeleid door pianiste Sylvia Berghs; schrijver, journalist Guus Urlings over de Limburgse vastelaovesbuut; Cultureel antropoloog Kitty Jansen-Rompen over de rol van engelen in het dagelijkse leven; Mia Rongen over de schilder Ad Maas en Harry Neijssen met gedichten van de schilder. BIJEENKOMST AFGELAST.

Senioren Heythuysen

Eindelijk is er voor verenigingen licht in het coronaduister. Bij de senioren in Heythuysen was mijn middagvullende voordracht een groot succus. Het publiek had er na een lange tijd van stilte zin in. Het werd voor hen en voor mij een prachtige, drukbezochte  in de Bombardon.

Kunstfietsen

Het Kunstfietsen op zondag 5 september, georganiseerd door de Stg. Kunst en Cultuur Leudal was een geweldig succes. De fietsroute liep langs diverse ateliers. In de prachtige tuin van Babs  Schaper in Haler las ik de hele dag voor uit mijn dialectcolumns. De belangstelling was groot. Het publiek geweldig. Wat een verademing na een jaar zonder optredens voor publiek.

Zonnebloem Baexem

Dit jaar bestaat de Zonnebloem In Baexem 40 jaar. Proficiat. Dat werd op 13 september  gevierd met een feestelijk middag. Ik had het genoegen een uur van het programma te mogen invullen met gedichten, columns en en verhalen.

Grensoverstijgend

Euver de grens heet het buitenstuk van Frits Criens dat volgend jaar september 10 keer op de Brookmeuke in Stramproy wordt opgevoerd onder regie van Johan Korten. Het is letterlijk en figuurlijk een grensoverstijgende productie met spelers uit Nederland en België.

Euver de grens

De repetities voor Euver de grens zijn op 2 september in Stramproy  begonnen.
Eerder was op 3 juli op de Brookmeule in Stramproy een bijzondere bijeenkomst. Namens de Stichting Buitentoneel Stramproy overhandigde regisseur Johan Korten aan schrijver Frits Criens het toneelboek van Euver de grens, het grootschalige buitenstuk dat Criens in opdracht van de Stichting heeft geschreven. Ook alle spelers ontvingen  een exemplaar terwijl Korten hun rol in het stuk toelichtte.

Euver de grens, vervolg

De Brookmeule ligt op de grens van Nederland en Belgie, een ideale plaats voor  een buitentoneelstuk over smokkelen. Het verhaal speelt beginjaren twintig van de vorige eeuw. Er is armoede, elke stuiver ekstra is welkom. De meeste smokkelwaar is in onze ogen bescheiden, zout, boter, koffie. Maar er speelt veel meer. Dat maakt Euver de grens tot een spannend, vrolijk, hilarisch maar ook tot een ontroerend stuk dat tussen de regels door veel bloot legt over de sociale problemen van die tijd die deels nog de onze zijn.

Cultureel Café, afgelast

Helaas, helaas. Cultureel Café de Bombardon van 2 oktober kan helaas niet doorgaan.

Ode aan Baarlo

In coranatijd genieten van Limburg? Breng een bezoek aan het mooie maasdorp Baarlo en vergeet niet in het centrum stil te staan bij het muurgedicht  'Ode aan Baolder' van Frits Criens . Het vers in Baarlo's dialect is aangebracht tegen een gevel van het Brouwershuis. Als achtergrond dient een boom vervaardigd uit Cortenstaal. De heer Piet Deuss was initiatiefnemer en opdrachtgever.

Zonnebloem

Op 24 oktober gaf ik twee voordrachten voor de Regiomiddag van de zonnebloem. Het publiek was geweldig. De voordracht, kennelijk ook, gezien deze opmerkingen:  'Frits Criens was deze middag ook van de partij. Hij liet de hele zaal met zijn leuke anekdotes/gebeurtenissen schuddebuiken van het lachen. Het commentaar van de gasten zei genoeg: "Heerlijk, daar kan ik wel de hele middag naar luisteren" en "Dit doet mij zo goed."

Bedankt

Vossen van de Spik was een onvergetelijk succes. Ik ontvang alleen maar lovend en dankbaar commentaar. De reacties van mensen over wat Vossen van de Spik met hen persoonlijk heeft gedaan, zijn ontroerend. Laten zien dat de oorlog tot in de derde generatie doorwerkt. Regisseur, spelers, figuranten, vrijwilligers en iedereen die het mogelijk heeft gemaakt zoiets groots in Leudal neer te zetten ... bedankt.

Onverwachte lotgenoten

Tijdens  het project Cultureel verzet op de Spar was de premiere van  'Onverwachte lotgenoten.' Deze korte eenacter voor vier dames, geschreven door Frits Criens, stelt de vraag aan de orde: Is er verschil tussen Nederlandse en Duitse oorlogsslachtoffers? Onder de regie van Martin Houkes maakten de speeltsers er een indringende voorstelling van waar het publiek volledig in meeging.

Fantastisch

Het project Naar de Middeleeuwen voor de basisscholen van Weert waarvoor Frits Criens de teksten schreef was een groot succes. In de week van 6 mei was het Stadspark omgetoverd tot een Middeleeuwse nederzetting waarin Adel, Geestelijkheid en Boeren de hoofdrol speelden. Een troubadour zorgde voor een geweldige ontvangt. Vorig jaar schreef Frits Criens voor de bovenbouw van de Weertse scholen het project: Op zoek naar Graaf Filips.

Koningsdag

Op 27 april, Koningsdag, droeg Frits Criens voor in de Haammaeker in Neer voor de gedecoreerden van de gemeente Leudal

Zonnebloem Grathem

Op 9 april droeg Frits Criens voor in Grathem voor de senioren en de mensen van de Zonnebloem.

Heemkunde Horn

Op drie april las Frits Criens bij de Heemkundevereniging Horn. Het was gezellig en druk.

Vossen van de Spik on line

Van Frits Criens zijn nogal wat gedichten te lezen in de publieke ruimte van de gemeente Leudal. Hij staat landelijk zelfs op de vijfde plaats met 18 gedichten. Zie ook www.Straatpoezie.nl

Salon Remunj

Op 4 november was Frits Criens gastcolumnist is Salon Remunj, die dan 25 jaar bestaat. In de beginjaren van de Salon was Criens de vaste columnist van deze illustere salon.

e-magazine Meander

Frits Criens is door Meander, de grootste website voor poezie in Nederland gevraagd gedichten toe te sturen om aandacht voor zijn werk te verspreiden. 13 oktober gingen de gedichten online.
https://meandermagazine.nl/

 

Op Herhaling in Weert

De Theatrale wandeltocht door Weert, In het spoor van Graaf Filips, geschreven door Frits Criens, wordt waarschijnlijk elke 2 jaar herhaald. Criens laat de 16de eeuw herleven met toneelscenes opgevoerd door volwassenen voor  kinderen van groep 6, 7 en 8. Op 5 locaties in de binnenstad van Weert. Dat de graaf die in 1568 in Brussel werd onthoofd, blijft niet onbezongen.

Pluum

De Pluum  van Veldeke Remunj was dit jaar voor Frits Criens. Voor zijn bijdrage aan de Limburgse dialectliteratuur. In het bijzonder voor zijn column Modertaal die na bijna 25 jaar uit de Dagblad de Limburger moest verdwijnen. Ondanks vele protesten van zijn uitgebreide vaste lezersschare. Ondanks de protesten van o.a. ook Veldeke Remunj. Maar op deze site staat elke week een nieuwe verse column. Klik op het inktpotje hiernaast.

Zie ook voor een juryverslag in dialect met foto: hier.

 

 

.

 

 

 

 

 

Gedicht van de week

ANNE'S ERFENIS


Het achterhuis, door Anne Frank beschreven,
Bood uitzicht op een binnenplaats met boom
Als onderduikster bad ze voor shalom
Haar vijand werd door Jodenhaat gedreven

Geen tel zelfs was ze zeker van haar leven
Verraad, in oorlogstijd een waar fantoom,
Nam haar in Amsterdam haar schrijversdroom
Voor zij in Bergen-Belsen is gebleven

Haar dagboek is een levend document
En haar kastanjeboom, symbool van hoop,
Leeft nu als zaailing bij de Leerlingst voort

In hem maakt Anne ons erop attent
Dat ooit een monster in haar leven sloop
En dat bij vrijheid waakzaam blijven hoort

De mogelijke verrader van Anne Frank wordt met naam en toenaam genoemd in een boek dat onlangs is verschenen. Is dat netjes als je niet zeker bent van je gelijk? Vader Frank heeft de naam van de verrader nooit genoemd. De opwinding rond het boek is aanleiding om mijn gedicht uit 2014 nog eens te plaatsen. Het is geschreven bij het planten van een Anne-Frankboom bij basisschool de Leerlingst, Haelen-Nunhem.

 

 

Gedicht van de vorige week

ERKENNING

 

Bezorgd zat Noach op zijn ark te zweten:
Wanneer kon hij nu eindelijk van boord
Maar niet zijn Heer bracht het verlossend woord,
Een duif liet hem van de ontscheping weten

Maria’s zwangerschap was ongehoord:
Een Goddelijke duif had haar bezeten
Hoe kon haar man die schande ooit vergeten
En toch ging Jozef met het Kind akkoord

Apostelvolk, bepaald geen alfabeten, 
Stond zonder Jezus voor een dichte poort
Maar door een duif tot daden aangespoord
Heeft elk zich vurig van zijn taak gekweten

Dus wie de Schepper dankbaar wil verblijden
Kiest Hem tot Duivenmelker aller tijden

Volgens de bijbel maakte god een aantal keren gebruik van een duif als hemelse boodschapper. Welk soort duif wordt helaas niet vermeld. Waarschijnlijk was het een voorloper van de moderne postduif, die ook in WO II op pad werd gestuurd om illegaal berichten over te brengen. Met enige welwillendheid kan men hieruit concluderen dat god mede de basis heeft gelegd voor het ondergrondse verzet. Afijn.